Help een ander met stamcellen

stamceldonor worden

Stamceldonor worden is niet ingewikkeld, door je eigen aan te melden bij Matchis start je de procedure op. Wel dien je gezond te zijn en de leeftijd te hebben tussen de 18 en de 50 jaar. In de regel krijg je een formulier waar je vragen moet beantwoorden over je medisch verleden en je algemene gezondheid. Is je aanvraag door de keuring heen, dan moet je met een setje wangslijm opvangen en terugsturen. Met het slijm wordt het soort weefsel bepaald.

stamceldonor worden

Hoe wordt er stamcel weefsel afgenomen?

In veel gevallen wordt je bloed gebruikt om stamcellen uit te halen. Helaas zitten er over het algemeen niet veel stamcellen in je bloed. Wil je echt stamceldonor worden dan moet je vijf dagen lang voor het doneren een middel gebruiken. Door dit middel in te nemen wordt de groei bevorderd van de stamcellen. Nadat het middel vijf dagen is ingenomen begint de echte donatie. Door middel van een infuus wordt er bloed bij je afgenomen, nadat een apparaat de stamcellen eruit heeft gefilterd krijg je het bloed weer terug. In zijn geheel ben je ongeveer vier uur met de donatie bezig.

Andere optie is een beenmergpunctie

stamceldonor worden

Wanneer er niet voldoende goede stamcellen uit het bloed kunnen worden gehaald is een beenmergpunctie noodzakelijk. Uit het bot wat onder aan de rug zit worden stamcellen gehaald, geen ingewikkelde operatie. Helaas kan de ingreep wel bijzonder pijnlijk zijn voor de stamceldonor, daarom wordt deze manier alleen uitgevoerd onder algehele narcose. Afname van beenmerg wordt gedaan in het LUMC in Leiden, of in Nijmegen in het Radboudumc.